Danskerne er vilde med at loppe: Tendensen ses ikke kun i de mange fysiske butikker, der åbnes, men også på nettet, hvor der både bliver byttet og købt genbrug samt udbudt loppearrangementer mange steder i Danmark. Loppebølgen har indtaget hele landet, og nu kan alle loppeelskere i Nykøbing Falster glæde sig.

Lørdag den 25. maj slår den populære loppesupermarkedskæde Kirppu nemlig dørene op for sin 13. butik i Danmark ved Guldborgsundcentret i Nykøbing Falster. Med 800 åbne kvadratmeter i et stort lyst lokale får Kirppu plads til flere end 300 stande og masser af gode loppefund. Netop de gode loppefund er der ifølge stifteren af kæden stor interesse for.

– Det er fantastisk, hvor stor interessen for genbrug er blevet i Danmark. Vi mærker det især på tilslutningen til vores butikker, hvor vi har mange besøgende på en dag. Folk kommer naturligvis, fordi de gerne vil finde nogle gode fund til billige penge, men også fordi flere vil passe på miljøet. Den grønne omstilling blandt befolkningen har derfor virkelig taget fat – noget vi glæder os over, idet den store interesse har medført, at vi nu kan åbne vores 13. butik i Danmark, fortæller direktør og stifter af Kirppu, Morten Bøjland.

– Det er helt overvældende, så flot folk har taget imod vores opstart – og vi er stolte over at være med til at gøre en forskel. Både i Dalum og Roskilde, som er de seneste butikker, vi har åbnet, var der et stort fremmøde, og standene blev booket hurtigt. Og vi håber på lige så stor en åbningssucces ved Guldborgsundcentret den 25. maj.

Det skal være let at handle genbrug

Den stigende interesse for loppefund har påvirket genbrugsmarkedet i en positiv retning. Det kan skyldes, at det er blevet lettere for danskerne at komme af med deres brugte ting via nettet, butikker og apps samt de mange sociale arrangementer, der bliver afholdt. Netop let tilgængelighed og det at gøre det nemt for både sælger og køber er ifølge Morten Bøjland vigtigt.

– At handle genbrug skal være ligesom at shoppe i en butik. Der er større succes for et godt loppefund, når den potentielle køber kan mærke og prøve varerne. Det er her, der er forskel på vores butikker og de online genbrugsaktiviteter samt de traditionelle loppemarkeder om sommeren. I vores butikker kan man komme, når det passer én og gå på opdagelse blandt vores kunst og møbler samt prøve tøj og smykker i alt slags vejr i vores prøverum. Dermed bliver det ligesom at shoppe nyt og samtidig let for køberen at se, prøve og mærke de ting, de er interesseret i. Ved at gøre det lettere og sjovere at handle loppefund lettere håber vi at bidrage til at ændre danskernes forbrugsmønstre og sikre, trenden vokser og forhåbentlig vil fortsætte i mange år, siger Morten Bøjland.

Danskerne elsker at loppe

Der kan være mange grunde til, at danskerne er blevet glade for at loppe og købe ting med patina, historier og fortid. Om det er de mange tv-programmer, der ruller over skærmen, hvor gode og unikke loppefund har været gjort, eller om det er de mange indretningsideer, der hver dag popper op og inspirerer på sociale medier, giver lyst til det unikke – eller om det ene og alene skyldes ønsket om at passe på klimaet, vides ikke. Men i det store perspektiv er danskerne blevet bedre til at genbruge og genanvende.

Fakta om Kirppu

  • Kirppu betyder loppe på finsk og blev efter inspiration fra Finland etableret i Danmark i 2014, hvor det første ”loppesupermarked” åbnede i Hillerød.
  • I dag har kæden også genbrugsbutikker i Frederikssund, Herlev, Herning, Holstebro, Kalundborg, Kolding, Næstved, Ringsted, Slagelse, Roskilde, Dalum og nu også Nykøbing Falster.
  • Butikkerne er typisk mellem 900-1.200 kvadratmeter, og hver butik, hvor der er personale, som sælger varerne. Det har godt 30.000 kunder benyttet sig af siden åbningen af den første butik.
  • Ved hjælp af stregkoder registreres salget, og sælgeren bliver afregnet direkte fra Kirppu. Kunden kan følge sit salg live online på ”Mit Kirppu”.
  • Kirppu beskæftiger 130 medarbejdere og omsætter for cirka 100 millioner kroner om året alene i Danmark.
  • Kirppus butikker sælger over to millioner loppefund om året.