Et smart køleskab med wifi og kamera og vaskemaskiner, der er koblet til internettet, er ikke længere nogen hemmelighed. To ud af tre danske forbrugere har hørt om, at man kan styre sin vaskemaskine, sin kaffemaskine eller sin ovn fra en smartphone.

Det fremgår af årets Forbrugeradfærdsanalyse, som Epinion har lavet for APPLiA Danmark – producentforeningen inden for hvidevarer og elektriske husholdningsapparater.

65 procent er en klar fremgang i forhold til 2017 og 2018, hvor kun 44 procent og 57 procent havde hørt om de smarte produkter.

Kendskabet fordeler sig jævnt over aldersgrupper. De ældre ved lige så meget om mulighederne som de unge.

Til gengæld kniber det med betalingsviljen. Kun 2 procent af forbrugerne erklærer sig “helt sikkert” villige til at betale ekstra for smarte funktioner. 11 procent vil sandsynligvis gerne betale mere.

Et overvældende flertal – 87 procent – vil ikke betale mere for internet-hvidevarer.

– Markedet for smarte produkter og ny funktionalitet i hvidevarerne bliver spændende at følge. De fleste nye hvidevarer vil have wifi indbygget i 2020 – og både producenter, forhandlere og forbrugere skal betræde nyt land, siger Henrik Egede, direktør i APPLiA Danmark.

Epinion-undersøgelsen blev lagt frem på hvidevare-branchens årsmøde 11. april i Middelfart – og kan læses her (PDF).