Ikea har ambitioner om at blive en cirkulær og klimapositiv forretning inden 2030, og derfor igangsætter kæden initiativer, der kan understøtte udviklingen i retning mod en mere cirkulær forretningsmodel.

I løbet af 2018 blev 8,7 millioner Ikea produkter for eksempel pakket om for at blive solgt på ny i stedet for at gå til spilde, og over én million ordrer på reservedele blev håndteret for at hjælpe med at reparere produkter, så de kunne få en længere levetid.

– Vores fremtidige succes bliver afgjort af vores evne til at omforme og forbedre vores forretningsmodel på alle parametre. At afprøve muligheder for at tilbyde leasing er én af de måder, hvor vi udfordrer os selv på at leve op til den transformation af IKEA, vi satte i gang sidste år, og hvor målet er blive en bæredygtig forretning, der er tilgængelig for endnu flere af de mange mennesker via nye løsninger og lavere priser, siger Markus Ekewald, der er Country Sales Manager hos Ikea Danmark

– Klimaforandringer og gammeldags forbrugsmønstre er blandt nogle af de største udfordringer, vi som samfund står overfor. Udviklingen af IKEAs forretningsmodel med leasing viser, hvordan vi arbejder hårdt for at leve op til vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker.

Abonnementsbaseret leasing

Ingka Group har lavet forbrugerundersøgelser, lyttet til folks holdninger til bæredygtig levevis og undersøgt, hvordan kunderne anskaffer sig boligindretningsartikler, bruger dem i hjemmet og giver dem videre. Undersøgelser og tests er indledt i Holland, Sverige, Schweiz og Polen.

Formålet med at udvikle abonnementsbaserede leasingtilbud er mere end blot et spørgsmål om finansiering. Det handler i stedet om at fastholde virksomhedens ejerskab af produktet for at sikre genbrug så mange gange som muligt, før produktets materialer og enkeltdele bliver genanvendt ved slutningen af produktets levetid.

– Vi ved fra vores undersøgelser, at folks adfærd og relation til ting ændrer sig i takt med, at det bliver mere normalt at bo på mindre plads. Og i takt med at mennesker samtidig bliver mere bevidste om, hvordan deres forbrug påvirker planeten, vil de gerne være med til at mindske deres ressourcespild og finde en måde, hvorpå de kan hjælpe med at forlænge levetiden på deres ejendele. Leasing er en kæmpe mulighed for os til at koble vores viden om livet derhjemme med vores forpligtelse til at understøtte bæredygtig levevis på en måde, som er yderst relevant for mange kunder verden over, siger Markus Ekewald.

– Testen skal hjælpe os til at bygge videre på det, vi har lært ved at lytte til kundernes behov og oplevelser på tværs af flere markeder. Vi tror på, at det vil udløse et potentiale for nye kundetilbud og mere bæredygtig vækst, tilføjer han.

Ingka Group er en strategisk partner og verdens største Ikea-retailer, der driver 367 Ikea-varehuse i 30 markeder. Navnet Ingka er baseret på stifterens navn, Ingvar Kamprad.