Hvidevarer er blevet køb- og smid væk. Det er påstand, der høres ofte. Og det er ifølge en pressemeddelelse fra Applia Danmark, der er en producentforening for hvidevarer og elektriske husholdningsapparater i Danmark, ikke helt rigtigt.

54 procent af samtlige hvidevare-køb skyldes, at det gamle produkt er udtjent og ikke fungerer længere. Hvert fjerde køb dækker et nyt behov eller er et førstegangskøb.

Hver femte hvidevare, der kasseres, fungerer stadigvæk.

Det fremgår af Epinions Forbrugersadfærdsanalyse 2019, som er lavet for Applia Danmark i marts 2019.

Resultaterne bekræfter Energistyrelsens bud på, hvor længe hvidevarer står hos forbrugerne: 10-13 år i gennemsnit.

– Hvidevarer er ikke et køb og smid-væk produkt. Hvidevarer er et varigt forbrugsgode – og forbrugerne er klar over, at der skal købes produkter med gode energimærker og god funktionalitet til den rigtige pris, udtaler Henrik Egede, direktør i Applia Danmark.

– Desuden er det glædeligt, at langt de fleste forbrugere håndterer udtjente hvidevarer korrekt – køre dem på genbrugspladsen eller bortskaffe gennem forhandler, siger Henrik Egede.

Varemærkerne inden for hvidevare-branchen er velkendte – dog falder kendskabet til de enkelte varemærker med alderen.

Loyaliteten hos forbrugerne er svagt faldende. Kun hver sjette købte samme mærke og købte samme sted som sidste gang.

Se hele undersøgelse på.