Finn Juhls spisestue solgt for over en million​

Da Bruun Rasmussen i går afsluttede årets første auktion i Bredgade var det særligt arkitekten Finn Juhl, der fik budgivere fra hele verden op af stolen. Særligt en spisestue med hans ”Ægypterstole” og et "Judasbord" overraskede med hammerslag på henholdsvis 770.000 kroner og 250.000 kroner.

De højeste hammerslag på gårsdagens designauktion faldt på en række af Finn Juhls mest kendte klassikere.

I front var en spisestue med 12 ”Ægypterstole” i riopalisander og et “Judasbord”, der begge blev formgivet i slutningen af 1940’erne og udført hos snedkermester Niels Vodder.

Stolene og bordet betragtes af mange som et par, og de udbudte eksemplarer kom da også fra samme danske familie, der har haft møblerne siden 1969.

– Et hammerslag på over en million kroner for en spisestue må siges at være et godt køb – i hvert fald for familien, som indleverede Finn Juhls “Ægypterstole” og “Judasbord” til auktion. I 1969 købte de møblerne for 12.500 kroner, så mon ikke dagens resultat har vakt begejstring?, lyder det fra en begejstret Peter Kjelgaard, leder af Bruun Rasmussens afdeling for design.

Hvad har en faraos grav med dansk design at gøre?

I 1923 blev den gådefulde farao Tutankhamons gravkammer åbnet i Ægypten. Hans sidste hvilested var enormt og indeholdt møbler og kostbare kunstskatte fra omkring 1300 f.Kr.

Det blev ikke alene det hidtil største arkæologiske fund i historien – det medvirkede også til, at alverdens kunstnere og møbelformgivere fik nye inspirationskilder. Således også i Danmark, hvor modernismens arkitekter fortolkede de gamle ægyptiske møbler.

Juhls ”Ægypterstole” er en sådan genfortolkning: ”Jeg har ærligt indrømmet hugget konstruktionen (…). Det skal også indrømmes, at jeg har været og er mere betaget af de enkleste og eleganteste møbler fra Egypten end af andre af fortidens møbler”.

Med blikket mod Bibelen

Også ”Judas-bordet” er, som navnet indikerer, udtryk for en klassisk reference – denne gang til Bibelen og fortællingen om Judas, der modtog 30 sølvmønter for at forråde Jesus.

Henover bordpladen er der netop indlagt 30 møntlignende plaketter af sølv i et geometrisk mønster, der fungerer som anvisning til, hvordan man skal dække op afhængigt af antal personer.

En sjov anekdote fortæller, at det i 1950’erne var en bekostelig affære at købe sølv til bordene, og derfor anvendte Niels Vodder i stedet almindelige svenske mønter, der på det tidspunkt stadig blev udført af sølv.

Bag om Finn Juhl

Arkitekten Finn Juhl (1912-89) er uomgængelig i dansk designhistorie. Han skilte sig ud fra samtidens andre møbelformgivere i sin kunstneriske ambition og udtrykte modstand mod en for snæver forståelse af tidens idéer om funktion.

”Funktionalistisk er et idiotisk ord, der blot hentyder til visse geometriske flade- og linieforhold. Det dækker ikke den moderne stræben efter den rigtige form.”

For Juhl måtte funktionen således ikke stå alene, og det fremragende håndværk og de skulpturelle former blev rettesnore i hans virke. Han udviste stor åbenhed i sin formgivning og vendte blikket mod den moderne, frie kunst, men som tilfældet med dagens udbudte møbler også langt tilbage i historien til det gamle Ægypten og fortællinger fra Bibelen.