Med ganske få ændringer i hjemmet, kan du skabe de bedste forudsætninger for dit helbred.

I løbet af et helt liv bruger den almindelige dansker omkring 90 procent af sin tid inden døre. Det er derfor afgørende, at hjemmets indeklima er i orden. Er det ikke tilfældet, kan følgerne spænde bredt fra ubehag som hovedpine til mere alvorlige sygdomme som stress, depression og hjerteproblemer. Der er flere ting, du kan gøre for at forbedre indeklimaet i din bolig, og tre af de vigtigste parametre er minimalt støjniveau, masser af lys og frisk luft.

1. Minimer støjen

Oplever du, at støj fra soveværelsets omkringliggende rum går ud over din nattesøvn? Så er du ikke alene. Et dårligt søvnmønster kan med tiden resultere i irritation og stress, men er heldigvis ganske overkommeligt at ændre på ved hjælp af få justeringer. Sådan lyder det fra dørproducenten Swedoor, der gennem årene har haft stort fokus på at udvikle løsninger, der kan mindske støjniveauet i de danske hjem.

– At udskifte sine døre kan umiddelbart synes som en ubetydelig ændring, men det kan gøre en verden til forskel. Med lyddæmpende døre nedtones larm fra gener som for eksempel boligens tilstødende rum, naboer eller en trafikeret vej, og det kan alt sammen være medvirkende til et bedre velbefindende, forklarer Peter Sejling, der er salgs- og marketingdirektør hos Swedoor i Nordeuropa.

2. Luk det naturlige lys ind

Dagslys har en positiv indvirkning på vores humør, døgnrytme og immunforsvar. Undersøgelser viser, at to timers dagslys om dagen mindsker risikoen for tristhed og depression med helt op til 40 procent. Det er derfor afgørende, at man formår at udnytte dagslyset optimalt i hjemmet – også i de lange vintermåneder.

– De fleste danskere vil gerne bo i et lyst og imødekommende hjem, hvor al dagslys bliver udnyttet maksimalt. I den forbindelse vælger mange at integrere glasdøre i hjemmet, som lukker lyset ind uden at gå på kompromis med andre områder som varme eller indretningsstil, forklarer Peter Sejling.

3. Luft ud

Indelukkede rum uden frisk luft er en hurtig vej til blandt andet hovedpine. Derfor er det vigtigt at få luftet ordentligt ud – også når det er koldt. For at opnå en betydelig effekt skal døre og vinduer åbnes i minimum fem minutter og helst tre gange om dagen. Det er desuden vigtigt at have udsugning i både badeværelse og køkken.