Velforberedte førstegangskøbere lærer om boligmarked på sociale medier

Lettere adgang til viden om boligmarkedet fra blandt andet sociale medier og skærpede låneregler får flere førstegangskøbere til at møde velforberedte op til fremvisninger. Det er en positiv udvikling, mener Nybolig.

Man skal både have til udbetalingen og have godt styr på renter, lånemuligheder, ejendomsskatter og forsikringer, når man køber sin første bolig. Og spørger man landets ejendomsmæglere, er der meget, der tyder på, at flere førstegangskøbere er begyndt at forberede sig hjemmefra.

Ifølge en ny rundspørge blandt Nyboligs 220 forretninger oplever 30 procent af kædens indehavere, at førstegangskøberne i dag er bedre klædt på med viden om for eksempel boliger og finansiering, når de møder op til en fremvisning, mens 8 procent har den modsatte oplevelse. Resten svarer, at de ikke har oplevet en ændring.

Hos Nybolig mener man, at blandt andet de sociale medier er med til at skabe en større udbredelse af interesse og viden om boliger.

– Vi modtager i forhold til for kun 10 år siden langt større mængder information på for eksempel Facebook og LinkedIn, hvor ejendomsmæglere, pengeinstitutter og tænketanke øser rundhåndet af deres viden om boligmarkedet, og det giver helt sikkert et mere oplyst grundlag for mange kommende boligejere at træffe beslutninger ud fra, hvilket er utroligt positivt, siger Thomas Hovgaard, der er kommunikationschef i Nybolig.

Samtidig peger han også på de skærpede regler for at finansiere et boligkøb.

– Efter finanskrisen er der kommet skærpede krav til låntageren, for eksempel skal man stille med 5 procent til udbetaling og leve op til en række indkomstkrav for at komme i betragtning til et realkreditlån, og det ser vi, at folk i stigende grad er blevet opmærksomme på, siger Thomas Hovgaard.

Med et boligmarkedet, der de sidste par år har været i fremgang, hvor især boligpriserne i visse regioner har trukket avisoverskrifter, kommer der ifølge Thomas Hovgaard naturligt en øget opmærksomhed på boligstoffet.

– Vi har haft mange debatter om boligskatter, ulighed og boligfinansiering, og den omfattende mediedækning er helt sikkert med til at skabe et højere vidensniveau hos førstegangskøberne, siger Thomas Hovgaard.