Mæglersprog: Så mange danske boliger er “unikke”, “fantastiske” og “attraktive”

Boliga har opgjort, hvor mange gange ordene "fantastisk", "unik", "spændende", "charmerende" og "attraktiv" fremgår af de aktuelle salgsannoncer. 

Hvis man på et eller andet tidspunkt har stiftet bekendtskab med boligmarkedet eller set et afsnit af Hammerslag – så ved man, at det sjældent skorter med positive gloser og floskler, når der skal sælges boliger.

Kigger man ned over salgsannoncerne, skal man således ikke lede længe, før man støder ind i “unikke”, “spændende” og “fantastiske” ejendomme.

Ordet “fantastisk” er eksempelvis nævnt i over 12.150 salgsopstillinger, hvilket altså svarer til, at omkring 23 procent af landets udbudte huse, ejerlejligheder og ferieboliger har fået det flotte superlativ med på vejen.

Også ord som “spændende”, “charmerende” og “attraktiv” er med mellem 6.700 og 9.500 hits hyppigt anvendte om udbuddet på det danske boligmarked.

– Det kan være vært at beskrive, men det er et overdrevet, positivt sprog, der bygger på en masse superlativer. Vi fokuserer altid på, hvad der er det bedste ved boligen: det kan være beliggenhed, et badeværelse, køkkenet eller måske udsigten, siger Mogens Steffensen, der er ejendomsmægler hos Home Amager til Boliga.

– Men det kan godt nogle gange gå hen og blive meget det samme. Især hvis man har mange boliger, som minder om hinanden. Det kan  være en af grundene til, at visse ord går så meget igen. 

Er hver femte ejerlejlighed unik?

Hvis man graver lidt dybere ned i bunkerne af salgsannoncer, er der også ord, der bliver brugt rigtig meget ved bestemte boligtyper.

For eksempel er hele 20 procent af de ejerlejligheder, der for øjeblikket er udbudt til salg, “unikke” på en eller anden måde. Mens det ved husene og ferieboligerne dog kun er ni procent. Det oplyser Boliga. 

– Så stor en del af ejerlejlighederne kan ikke være unikke, så det er nok generelt gået lidt galt med beskrivelserne et eller andet sted, siger Mogens Steffensen, der godt kunne tænke sig, at ejendomsmæglernes sprog fik sig en opdatering.

– Det kan godt blive lidt for meget af det gode nogle gange, men spørgsmålet er, hvor det skal starte. Så skal vi alle blive enige om at skrive mere realistisk. Men man skal også huske, at der en sælger at tænke på: de er vant til at se de meget rosende boligannoncer, så de vil nok undre sig over, hvorfor deres egen bolig pludselig bliver beskrevet på en mere nøgtern facon, siger han til Boliga.

På jagt efter et nyt hjem? Sådan får du råd til drømmeboligen